Ik heb net een tweedaagse opleiding EFT (emotinal freedon technique) achter de rug.

Dé kernzin was: ‘En hoe voel je je daar nu bij?’ Best lastig …

Want pijn voelen en lichamelijk ongemak dat lukt nog wel. Maar je gevoelens beschrijven? Dat is andere koek.

BOOS, of toch niet
We kunnen meestal nog wel zeggen dat we boos zijn …
Of gefrustreerd. Of geïrriteerd. Maar eigenlijk is het best moeilijk om dat allemaal mooi te nuanceren voor jezelf. Laat staan dat je het aan iemand moet uitleggen hoe en wat je juist voelt.
Mannen vervallen dan nogal eens in stilzwijgen. Radiostilte. Tot ze een praktische uitleg hebben of het over is.
Vrouwen barsten nogal eens in tranen uit. Het gaat niet goed, dat is duidelijk. Maar eerlijkheidshalve moeten we toegeven dat we vooral gevoelens uiten. Nuanceren en correct zeggen wat er scheelt: daar zijn we ook geen held(in) in.

 

12141604_997699440251843_850953566281069694_n

De verkeerde
En dan hebben nogal eens de neiging om de verkeerde persoon te gebruiken als boksbal. Ja het is onze baas die ons pissig heeft gemaakt is een feit. Maar om één of andere reden zijn we tegen onze baas redelijk beleefd gebleven en moet onze partner het ‘s avonds ontgelden. Sneu eigenlijk.
Waarom komen we niet gewoon thuis en zeggen we: sorry, ik moet even bekomen. Laat mij 5 minuten uitrazen, ventileren. En roep me dan tot de orde. Dan gaan we iets leuks doen.

Ik-booschappen
Of we vervallen in verwijten. Jij bent altijd zo … Jij luistert nooit naar mij.
De ander voelt zich aangevallen, gekwetst … En je bent nog verder van huis.
Want – wees eerlijk – met verwijten naar je partner te sturen weet die nog altijd niet wat jij juist voelt, of war het probleem ligt.
Eenvoudige Ik-booschappen: ‘ik voel me er niet goed bij wanneer je …’
‘Ik heb het moeilijk met kritiek over mijn wanorde en dan reageer ik gekwetst.’ (in plaats van: ‘zit niet altijd zo op mijn kap’ of ‘ik kan nooit iets goed doen voor jou’)

Oefenen
Wij zijn dat hier in Vlaanderen niet altijd gewend om volle zinnen met veel nuance te gebruiken. Dat is dus even wennen, zeker. Maar oefen gewon eens voor de spiegel. Of laat je partner dit stukje lezen en zeg dat je het wil proberen.
Misschien liggen jullie wel halfweg de discussie in een deuk omdat het te netjes klinkt 😉

Zit je vast? Zie je het niet zitten om daar zomaar mee te starten. Heb je daarvoor en boost nodig in je zelfvertrouwen? Geen probleem! Neem contact op met mij of schrijf je in op de nieuwbrief. Zo blijf je op de hoogte van de activiteiten van InTeam.  Misschien is er binnenkort wel een traject dat bij jou past …

Leer mij beter kennen op:

0 Comments

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *